At tage udgangspunkt i relationen
Hvorfor vil vi tage udgangspunkt i relationen?
Gennem relationer skaber man tillid til hinanden
Relationer er udgangspunktet for dannelse/kultur
Relationen barn/barn – hvorfor?
Spejling/dannelse
Venskaber
Styrke selvværd – til at være den du er.
Børns egenkultur – hvor legen er central
Relationen barn/barn – hvordan?
Vi hjælper børnene til at kunne indgå i lege
Vi støtter og guider børnene i relationer
Vi understøtter forældrene i at styrke positive relationer mellem børnene, f.eks. gennem legeaftaler
Vi taler sammen i personalegruppen, hvis vi er bekymrede ift. Relationer
Relationen barn/voksen – hvorfor?
Os som rollemodeller
En grundværdi for at skabe noget i fællesskab
Tage barnets perspektiv for at kunne hjælpe det/for at kende/forstå det
Grundlæggende for tillid/fortrolighed
Relationen barn/voksen – hvordan?
Vi tager imod børnene når de kommer i sfo – Vi hilser og vi siger farvel, når dagen er slut – vi forventer det samme af børnene
Vi lader både børnene ”komme selv” og tager bevidst kontakt – begge dele ud fra en reflekteret vurdering.
Vi laver noget sammen – aktiviteterne danner rammen
Vi leger med og er sammen med børnene
Vi tager børnene alvorligt, er nærværende og lytter til dem
Vi hilser, når vi møder børnene i andre sammenhænge
Relationen til forældrene – hvorfor?
Gensidig tillid
En god relation – vi vægter en god kommunikation og kontakt
Kan give indsigt i hvorfor barnet handler som det gør
Daglig dialog/kontakt vægtes hvor det er relevant
Hvordan skaber vi relationen til forældrene? – med udgangspunkt i barnet
Informationsbrev ved overgang fra TSFO til SFO
Brug af aula
Møde forældrene med tillid
Møde forældrene med ærlighed – også turde tale om det svære
Forældrene kan altid komme til os
Relationen til hinanden i personalegruppen – hvorfor?
Samarbejde – vi har en fælles opgave, der skal løses
Åbenhed i forhold til hinanden – nysgerrig på hinanden
Tryghed – vi er hinandens arbejdsmiljø – uenigheder tages op
Opbakning til hinanden/støtte op om hinandens beslutninger – aftaler overholdes
Faglig sparring/feed back
Relationen til hinanden i personalegruppen – hvordan?
Dagligt samarbejde
PLF møder
Ugeplanlægning
Fælles strategier og værdier
Sociale arrangementer