Kommunikation mellemtrin

Kommunikation mellem skole og hjem

Skole-hjem-samarbejde på mellemtrinnet, Mørke Skole

Det kan forældrene forvente af os:

Den fælles kommunikationsplatform er AULA. Forældrene kan forvente, at vi dagligt orienterer os på denne.

Ugeplan/ugebrev:

Lærerne laver ugebrev på aula eller i MinUddannelse hver fredag.

Forældrebreve:

Forældrebreve sendes ved særlige uger eller fællesarrangementer.

Forældrebrevene sendes via Aula.

Individuel børneinformation:

Efter behov gives der individuel information omkring børnene via AULA eller ved opringning.

Skole-hjem-samtaler:

Der afholdes skole-hjem-samtaler hvert efterår for alle elever og igen i løbet af foråret for de elever, hvor skole og hjem finder det det nødvendigt.

Varigheden varierer fra 15-20 min.

Det forventes, at eleverne deltager i skole-hjem samtalerne på mellemtrinnet.

Tilmelding til samtalerne sker via AULA.

Forældremøder:

Der afholdes et fast forældremøde ved skoleårets start og ellers efter behov.

Opslag på AULAs forside:

Der laves opslag på AULAs forside ved:

• Efterlysning af materialer eller hjælp til arrangementer.

• Info om sundhed – lus, influenza etc.

• Ændringer i, eller præcisering af, fælles regler.

• Hændelser på skolen, der har påvirket (eller potentielt kan påvirke) hele børnegruppen.

Det forventer vi af forældrene:

Den fælles kommunikationsplatform er AULA. Vi forventer, at forældrene løbende orienterer sig på denne - herunder læser ugebrevet.

Fravær:

Skolen forventer at høre fra forældrene vedr. fravær.

• Ved sygdom gives der besked til klassens lærere via beskedfunktionen. Beskeden sendes gerne inden skoledagens start og ellers så hurtigt som muligt. Vi er forpligtede til at følge op på fravær, der ikke er meddelt os.

• Hvis jeres barn bliver ramt af lus, fnat, børneorm eller smitsomme sygdomme (f.eks. lussingesyge) gives hurtigst muligt besked til klassens lærere via beskedfunktionen. Lærerne formidler derefter informationen videre til forældre til potentielt berørte børn. (Informationen vil altid være formuleret generelt og anonymiseret.)

• Hvis jeres barn skal have fri (i op til to dage), skal I kontakte klassens lærere via beskedfunktionen. Ønskes der fri i mere end to dage kontaktes skolens ledelse (ligeledes via beskedfunktionen).

• Hvis jeres barn skal have fri i undervisningstiden - feks. til læge eller tandlæge gives besked til klassens lærere via beskedfunktionen.

Når I undrer jer:

• Hvis der er noget i jeres barns skolehverdag, I er nysgerrige på eller undrer jer over (planlægning af dagene, løsning af konflikter, trivselsspørgsmål eller andet), så skriv til os med det samme. Send beskeden direkte til den lærer, der har med en given situation at gøre eller skriv til hele klasseteamet.

• I kan forvente svar hurtigst muligt - enten via besked på AULA eller en telefonopringning.

Ændringer i jeres barns hverdag eller oplevelser, der kan have betydning for jeres barns trivsel:

• Børns trivsel påvirkes af mange forskellige faktorer. Skriv meget gerne til os hvis der sker ændringer i jeres barns hverdag (sygdom i familien, uventede oplevelser etc.) eller hvis I oplever ændringer I jeres barns humør/trivsel. Selv små ting kan have stor betydning for barnets trivsel i skolen, og information fra jer kan hjælpe os med at være ekstra opmærksomme.

Mellemtrinnet, 2024