Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ressourcesyn

At tage udgangspunkt i et ressourcesyn

Hvad forstår vi overordnet ved et ressourcesyn - At have fokus på styrker, giver overskud til at se bort fra mangler.

 

Vi tager udgangspunkt i anerkendelsen – at tro på at barnet/den anden kan

Vi ønsker at fokusere på styrker generelt – både hos barnet, forældrene, i personalegruppen samt hos interne- og eksterne kolleger

 

Hvorfor barn/barn?

Accept af sig selv – at egne styrker og svagheder

Accept af hinanden – af andres styrker og svagheder

Accept af forskelligheder

Skaber kontakter som er udgangspunktet for relationer

Styrker venskaber og kammeratskaber

Øger barnets selvværd – eks. at blive spurgt om hjælp fra andre

Udgangspunkt for udvikling/kompetencer

 

Hvordan barn/barn?

Ældre hjælper yngre – eks. de ældste børn hjælper de yngste børn i aktiviteter/værksteder m.m.

Børnene lærer af hinanden – også uden voksen guidning

 

Hvorfor voksen/barn?

Udvikling

Identitet 

Selvdannelse

Fælles problemløsning

 

Hvordan voksen/barn?

Vi fremhæver ressourcerne hos de enkelte børn og gør dem synlige for andre børn

Vi er opmærksomme på alle børn, men også på det enkelte barns behov

Vi er bevidste i vores formidling – hvordan igangsætter/vedligeholder vi kontakten mellem børnene

Vi minder børnene om at bruge og hjælpe hinanden i aktiviteter/værksteder m.m.

Vi arbejder på at gøre børnene selvhjulpne og på sigt gradvis mere selvstændige og ansvarsbevidste. 

 

 

Hvorfor i forhold til forældre?

Der er forskel på om vi taler om ressourcer i forhold til barnet/forældreevne eller i forhold til praktiske gøremål.

 

Forældreevnen:

Forældrene er eksperterne på deres børn

Forældrene vil altid det bedste for deres børn.

Et velfungerende og ligeværdigt samarbejde er til gavn for barnet.

 

Den praktiske ressource:

Inddragelse af forældrene giver de forskellige omsorgsgivere et mere nuanceret kendskab til det enkelte barn og dennes familie. Det er tillidsskabende, når vi gør brug af forældrenes viden.

 

Hvordan i forhold til forældre?

Fokus på en anerkendende tilgang til forældrene, italesætte også når det er svært.

Bruge forældrene som hjælp ved særlige lejligheder/aktiviteter

 

Hvorfor i personalegruppen?

Styrker den samlede ressource, når vi kender og bruger hinandens kompetencer.

Gør det udfordrende og udviklende at gå på arbejde

Gør at man føler sig accepteret og respekteret

 

Hvordan i personalegruppen?

Kommunikation

Være synlig og åben omkring egne styrker og svagheder

Turde sige til og fra

Turde bede om hjælp og inddrage hinanden

Tænke højt omkring idéer – være med til at kvalificere hinandens idéer

Reflektere og evaluere