At tage udgangspunkt i et ressourcesyn
Hvad forstår vi overordnet ved et ressourcesyn - At have fokus på styrker, giver overskud til at se bort fra mangler.
Vi tager udgangspunkt i anerkendelsen – at tro på at barnet/den anden kan
Vi ønsker at fokusere på styrker generelt – både hos barnet, forældrene, i personalegruppen samt hos interne- og eksterne kolleger
Hvorfor barn/barn?
Accept af sig selv – at egne styrker og svagheder
Accept af hinanden – af andres styrker og svagheder
Accept af forskelligheder
Skaber kontakter som er udgangspunktet for relationer
Styrker venskaber og kammeratskaber
Øger barnets selvværd – eks. at blive spurgt om hjælp fra andre
Udgangspunkt for udvikling/kompetencer
Hvordan barn/barn?
Ældre hjælper yngre – eks. de ældste børn hjælper de yngste børn i aktiviteter/værksteder m.m.
Børnene lærer af hinanden – også uden voksen guidning
Hvorfor voksen/barn?
Udvikling
Identitet
Selvdannelse
Fælles problemløsning
Hvordan voksen/barn?
Vi fremhæver ressourcerne hos de enkelte børn og gør dem synlige for andre børn
Vi er opmærksomme på alle børn, men også på det enkelte barns behov
Vi er bevidste i vores formidling – hvordan igangsætter/vedligeholder vi kontakten mellem børnene
Vi minder børnene om at bruge og hjælpe hinanden i aktiviteter/værksteder m.m.
Vi arbejder på at gøre børnene selvhjulpne og på sigt gradvis mere selvstændige og ansvarsbevidste.
Hvorfor i forhold til forældre?
Der er forskel på om vi taler om ressourcer i forhold til barnet/forældreevne eller i forhold til praktiske gøremål.
Forældreevnen:
Forældrene er eksperterne på deres børn
Forældrene vil altid det bedste for deres børn.
Et velfungerende og ligeværdigt samarbejde er til gavn for barnet.
Den praktiske ressource:
Inddragelse af forældrene giver de forskellige omsorgsgivere et mere nuanceret kendskab til det enkelte barn og dennes familie. Det er tillidsskabende, når vi gør brug af forældrenes viden.
Hvordan i forhold til forældre?
Fokus på en anerkendende tilgang til forældrene, italesætte også når det er svært.
Bruge forældrene som hjælp ved særlige lejligheder/aktiviteter
Hvorfor i personalegruppen?
Styrker den samlede ressource, når vi kender og bruger hinandens kompetencer.
Gør det udfordrende og udviklende at gå på arbejde
Gør at man føler sig accepteret og respekteret
Hvordan i personalegruppen?
Kommunikation
Være synlig og åben omkring egne styrker og svagheder
Turde sige til og fra
Turde bede om hjælp og inddrage hinanden
Tænke højt omkring idéer – være med til at kvalificere hinandens idéer
Reflektere og evaluere