Pædagogisk læreplan for Børnehuset
Tema: Barnets alsidige personlige udvikling
Mål
|
- At barnet udvikler sig på samtlige udviklingsområder.
- At barnet udvikler selvfølelse, selvværd og selvtillid. Får bevidsthed om egen identitet og bliver i stand til at mærke sig selv.
- At barnet tilegner sig færdigheder i samspil med omverdenen, således at det kan indgå i forpligtende fællesskaber.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- Vi ser det som vores opgave i samarbejde med forældrene, at børnene udvikler kreativitet, alsidige kompetencer og dannelse for at kunne matche samfundsudviklingen.
|
Hvad gør vi?
|
- Vi tager udgangspunkt i NUZO – udfordrer barnet der hvor det er.
- Vi arbejder med ICDP – de 8 samspilstemaer
- Vores rolle er støttende og vejledende.
- Vi skaber rammer, der pirrer, for at sikre et spændende og lærerigt miljø.
- Vi skaber strukturer, der er tydelige og forudsigelige.
- Vi er et fællesskab, der forholder sig til individet.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Hele dagen i leg, samling, spisning, aktiviteter, ture og i skovhuset.
- Vi gør det særligt i fordybelsestid.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- Generelt ved hjælp af forskellige pædagogiske evalueringsværktøjer.
- På gruppemøder.
- På pædagogiske møder.
- I dialog med forældrene – dagligt og ved årlige forældresamtaler
- I dialog med samarbejdspartnere
- Small talk
|
Hvordan gør vi det?
|
- Praksiseksempler, som løbende dokumentation
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Der udarbejdes særlige handleplaner på baggrund af iagttagelser, diverse undersøgelser eller tests.
Der samarbejdes med pædagoger fra specialpædagogisk team samt tværfagligt netværk
|
Tema: Sociale kompetencer
Mål
|
- At barnet tilegner sig sociale kompetencer.
- At barnet kan etablere sociale relationer og mestre dem.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- For at kunne indgå i forpligtende fællesskaber.
- For at opnå anerkendelse og respekt fra andre.
- For at kunne opfatte eller sanse på input fra andre og reagere hensigtsmæssigt herpå.
- For at fællesskabet skal opleves rart.
- For at forebygge social marginalisering.
|
Hvad gør vi?
|
- Vi har fokus på fællesskabet
- Støtter børn i at sige til og fra.
- Støtter børn i at fortolke dagligdagen og forstå andres signaler..
- Giver anerkendelse og feedback
- Vi har en positiv tilgang med humor, nærvær og indlevelse.
- Støtter legen og giver rum til uforstyrret leg.
- Giver rum til venskaber på tværs af grupper.
- Prioriterer voksennærvær.
- Laver aktiviteter i mindre grupper.
- Tolererer ikke mobberi/drilleri – vi griber ind.
- Sikrer en tryg ramme.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Der arbejdes bredt med dette i hele vores dagligdag og på vores ture.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- Generelt ved hjælp af forskellige pædagogiske evaluerings værktøjer.
- Specifikt ved hjælp af sociogrammer.
- På gruppemøder
- På pædagogiske møder.
- Sikrer at alle børn bliver gennemgået.
|
Hvordan gør vi det?
|
- Praksiseksempler, som løbende dokumentation
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Der udarbejdes særlige handleplaner på baggrund af iagttagelser, diverse undersøgelser eller tests.
- Der samarbejdes med pædagoger fra specialpædagogisk team samt tværfagligt netværk
|
Tema: Kultur og kulturelle udtryk
Definition
|
- I Kastanjehuset knytter kultur sig til måden, vi er sammen på i det konkrete fællesskab, hvor det enkelte barn indgår i en sammenhæng med andre børn, personale og forældre.
- Kulturen knytter sig samtidig i et bredere perspektiv til det omgivende samfund med grene til kulturen i det endnu større globale perspektiv.
- Kulturelle udtryk knytter sig til forskellige og mangeartede udtryksformer i og udenfor Kastanjehuset.
|
Mål
|
- At det enkelte barn oplever sig som en del af et kulturelt fællesskab.
- At det enkelte barn kender til andre kulturelle baggrunde, hvor udgangspunktet oftest er konkrete oplevelser i en sammenhæng med dagligdagen i Kastanjehuset.
- At det enkelte barn oplever, erfarer og inspireres til at udtrykke sig gennem forskellige kulturelle udtryksformer.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- For at lære børnene at de tilhører en kultur og præsenteres for andre.
- For at lære normer og regler.
- For at skabe en tryg ramme.
- For at stimulere/pirre børnenes fantasi.
- For at sanse.
- For at opleve nærvær – at indgå i processer, hvor vi lærer sammen.
- Fordi det er sjovt.
|
Hvad gør vi ?
|
- Vi vægter tydelige og genkendelige strukturer i dagligdagen.
- Vi vægter traditioner.
- Vi vægter kreativitet og fantasi.
- Vi tager udgangspunkt i det der optager børnene.
- Skaber inspirerende rammer at udfolde sig i.
- Vægter et bredt materialeudvalg.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Hver dag, når man træder ind i Kastanjehuset.
- I faste daglige sammenhænge, som f.eks. samling og under måltider.
- I kommunikationen mennesker imellem.
- I spontant opståede lege og aktiviteter
- I planlagte aktiviteter/oplevelser.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- Dokumentation i form af billeder, små historier og beskrivelser af oplevelser.
- På gruppemøder.
- På pædagogiske møder.
- Small talk.
|
Hvordan gør vi det?
|
- Praksiseksempler, som løbende dokumentation.
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Børn med særlige forudsætninger sikres kendskab til dette tema med udgangspunkt i deres mulighed for at indgå i sammenhænge på så vidt mulige samme vilkår som de øvrige børn.
|
Tema: Sprog
Definition
|
- Sprog er forudsætningen for at kunne udtrykke sig og kommunikere med andre.
- Sprog skaber kontakt.
|
Mål
|
- At give børnene mulighed for at udtrykke tanker/følelser - løse konflikter.
- At udfordre børnene til sproglig kreativitet v.h.a. forskellige udtryksformer, så de bliver gode til at udtrykke sig.
- At sætte ord på handling: løse/forklare/forstå.
- At få opfyldt behov.
- At få medspil og modspil.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- ”Godt udviklet sprog er en grundlæggende forudsætning for læseindlæring”
- For at kommunikere med hinanden – sprog skaber kontakt
- Fordi – se definitionen/ Begå sig socialt
- For at give børnene mulighed for at udtrykke tanker/følelser – løse konflikter
- For at udfordre børnene til sproglig kreativitet v.h.a. forskellige udtryksformer, så de bliver gode til at udtrykke sig.
- Ord på handling: Løse/forklare/forstå
- For at få opfyldt behov
|
Hvad gør vi?
|
- Skaber mulighed for at kunne udtrykke sig indenfor forskellige udtryksformer.
- Synger/spiller - musik/rytme.
- Rim/remser/læser historie - leger med sproget.
- Fortæller historie.
- Teater/dans.
- Bruger sproget til at kommunikere med børnene/vi skaber kontakt.
- Lytter og giver børnene respons/forståelse/anerkendelse.
- Taler tydeligt – bevidsthed om rollemodel.
- Vurderer børnene -NUZO- talepæd.
- Retter ved at gentage det de siger.
- Sproggrupper.
- Piktogrammer.
- ”Sproget har vokseværk”.
- Sprogstimulerende spil og materialer eks. miniløk.
- Stiller kommunikationsmidler til rådighed og pirrer børnenes nysgerrighed/lyst til at udtrykke sig.
- Skaber sproglige udviklingsmiljøer – giver børnene mulighed for at komme ud med tanker/følelser.
- Rollemodeller.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Samling.
- Minigrupper/sproggrupper
- Almindeligt samvær – når vi læser, snakker, leger.
- Aktiviteter.
- Obs. på at der er forskel på fordybelsestid og øvrig tid.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling – på børn man vil blive klogere på spogligt.
- Pædagogiske møder.
- Gruppemøder – løbende fokus på det enkelte barns sproglige udvikling.
|
Hvordan gør vi det?
|
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Der udarbejdes særlige handleplaner på baggrund af iagttagelser, diverse undersøgelser eller tests.
- Der samarbejdes med pædagoger fra specialpædagogisk team samt tværfagligt netværk
|
Tema: Krop og bevægelse
Mål
|
- At børnene har en bevidsthed om egen krop og dermed kroppens muligheder.
- At børnene har en fornemmelse af hvornår kroppen har det godt.
- At børnene er i stand til at mærke sig selv.
- At børnene rører sig dagligt.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- Det er sundt.
- Det er sjovt.
- Det giver glæde og positiv energi.
- Det styrker børnenes motorik og bevægelsesglæde.
- Det udvikler sanserne.
- Kropslighed er grobund for læring.
|
Hvad gør vi?
|
- Skaber rammer, der pirrer børn til bevægelse.
- Er bevidste om valg af legetøj og materialer (finmotorisk og grovmotorisk).
- Børnene er ude dagligt.
- Bevidstgør børnene omkring kroppen og dens dele.
- Har fokus på sundhed via madpakke- og fødselsdagsvejledninger.
- Laver målrettede aktiviteter.
- Undersøger/screener børn med motoriske vanskeligheder.
- Laver motorikgrupper.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Dagligt ude og inde.
- I samling.
- I skolens gymnastiksal.
- Ved særligt tilrettelagte arrangementer.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- På gruppemøder.
- På pædagogiske møder.
- Motorisk screening.
- Ved forældresamtaler.
- Small talk
|
Hvordan gør vi det?
|
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Der udarbejdes særlige handleplaner på baggrund af iagttagelser, diverse undersøgelser eller tests.
- Der samarbejdes med pædagoger fra specialpædagogisk team samt tværfagligt netværk
|
Tema: Naturen og naturfænomener
Mål
|
- At få et socialt og fælles ansvar for naturen.
- At have en holdning til naturen i vores nære omgivelser og naturen i et større perspektiv.
- At få viden og erfaringer om naturens sammenhænge og dermed også læring om sig selv.
|
Hvorfor gør vi det?
|
- For at påvirke trivslen.
- For at kunne forstå og respektere naturen, være tryg ved den og derved bruge den.
- For at lære hvad der ikke er farligt, hvad man skal passe på og hvad der er reel fare.
- For at få oplevelser.
- For at udvikle kreativitet og fantasi.
|
Hvad gør vi?
|
- Formidler viden og erfaring.
- Vi er bevidste om at være rollemodeller, når vi færdes i naturen.
- Vi er nærværende, nysgerrige og undrende sammen med børnene og har ikke svar på alt.
- Bruger naturen som middel i forhold til barnets alsidige udvikling.
- Skaber mulighed for oplevelser i naturen.
|
Hvornår gør vi det?
|
- Dagligt på legepladsen.
- I skovuger.
- På ture i nærmiljøet.
- Når nogen undrer sig.
|
Hvordan evaluerer vi det?
|
- På gruppemøder.
- På pædagogiske møder.
- Small talk
- Diverse dokumentation.
|
Hvordan gør vi det?
|
|
Børn med særlige forudsætninger
|
- Børn med særlige forudsætninger sikres kendskab til dette tema med udgangspunkt i deres mulighed for at indgå i sammenhænge på så vidt mulige samme vilkår som de øvrige børn.
|
Revideret 2014